NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
حَدَّثَنَا
أَحْمَدُ
بْنُ يُونُسَ
حَدَّثَنَا
عُبَيْدُ
اللَّهِ
يَعْنِي
ابْنَ إِيَادٍ
حَدَّثَنَا
إِيَادٌ عَنْ
أَبِي رِمْثَةَ
قَالَ
انْطَلَقْتُ
مَعَ أَبِي
نَحْوَ النَّبِيِّ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
فَرَأَيْتُ
عَلَيْهِ
بُرْدَيْنِ
أَخْضَرَيْنِ
Ebû Rimse (diye anılan Rifaz
b. Yesribî. ya da Habib b. Hayyan') dan
rivayet olunmuştur; dedi ki:
Babamla birlikte Nebi
(s.a.v)'in yanına gitmiştim. Üzerinde iki yeşil giysi gördüm.
İzah:
Tirmîzî, Edeb; Ebû
Davud Tercemesi: Nesâî. îdeyn: Ahmed b. Hanbel.
"Bazı hadis-i şeriflerde
açıklandığı üzere, cennet ehlinin ekserisinin
elbisesi yeşildir. Nitekim
yüce Allah Kuranı Keı iminde.
"Cennet ehlinin üzerinde yeşil ipekten ince ve kaim giysiler vur"
buyurmuştur.[İnsan 21] Gerçekten renklerin göze en yararlı ve en hoş geleni
yeşildir. İhtimal ki yeşil rengin bu gibi özelliklerinden dolayı Hz. Nebi de
zaman zaman safi yeşil renkli elbiseler giymiştir. Hadisin zahirinden anlaşılan
mana budur.
Hanefi ulemasından
Aleyyii'I-Kâri, hadis-i şerifte geçen "biird" kelimesinin ifade
ettiği kumaş cinsinin genellikle yeşil çizgili olduğundan hareket ederek, Hz.
Nebi'in giydiğinden bahsedilen yeşil elbisesinin tümüyle yeşil olmayıp yeşil
çizgili olması ihtimali üzerinde durulmuşsa da hadisin zahiri bu ihtimale yer
bırakmamaktadır.
Bu hadis-i şerif, yeşil
elbise giymenin sünnet olduğuna delalet etmektedir. Bazıları hadis-i şerifin
zahirinden yeşil elbise giymenin sünnet olduğu hükmünü çıkarmanın mümkün
olmadığını, ancak yeşil elbise giymenin mubah olduğu manası çıkarılabileceğini
iddia etmişlerse de Aliy-yü'1-Kâri, "Eşyada asıl olan zaten mubah
olmaktır. Bir şeyin mübahhğıni anlamak için delile ihtiyaç bulunmadığım bu
bakınmdan Hz. Pelgam-ber'in yeşil elbise giymeyi tercih etmesin onu giymenin
mübahlığını değil müstehaphğını ispatladığım" söylemek suretiyle bu
iddiayı reddetmiştir. Tirmizi bu hadisin basen garib olduğunu
söyemiştir.[Mübârekturi, Tulfetu'l-Ahvezî VIII 97.]